10 neuveriteľných prístupov ku škole, ktoré fungujú…

Dokonalá škola môže znamenať pre každého niečo iné a asi na každom systéme sa dajú nájsť chyby. Keď sa však prestaneme zameriavať a hľadať to zlé, môžeme nájsť množstvo inšpirácie na techniky a metódy, ktoré fungujú. Žiada si to však opustiť naše zaužívané spôsoby myslenia napríklad o tom, ako by škola mala vyzerať a otvoriť sa možnosti, že nič nevieme, kým to nevyskúšame. Myslím si, že takto nejako museli pristupovať ku škole vo Fínsku, keď boli ochotní vyskúšať toľko neuveriteľných experimentov – a úspešne.

1. Život bez domácich úlohy

Mnohí z nás (detí, študentov, ale aj rodičov) si nevedia predstaviť školu bez domácich úloh, no neskôr sa hnevajú, keď im v práci dajú úlohy na doma. Možno práve preto, že nám to pripomína tie školské domáce úlohy, do ktorých sa nám nikdy nechcelo. Vo fínsku študenti nemajú domáce úlohy. Fíni sa riadia pravidlom, že menej je viac a chcú, aby sa ich deti viac zabávali. Navyše veria, že sú dôležitejšie veci, ktoré sa dieťa môže naučiť mimo školy.

2. Žiadne predmety

Fínsko (ktorého školský systém je považovaný za jeden z najlepších na svete) chce zrušiť vyučovacie predmety. Študenti sa budú učiť viac súvislosti medzi jednotlivými „predmetmi“. Napr. v kurze „práca v kaviarni“ sa naučia veľa z angličtiny, ekonómie a komunikácie zároveň. Druhú svetovú vojnu budú preberať súčasne z pohľadu histórie, geografie aj matematiky. Nakoniec, všetko so všetkým súvisí, tak prečo nie?

3. Žiadne známky

Počas prvých 6 rokov vyučovania nie sú fínski žiaci hodnotení. Znamená to žiadne zastrašovanie, žiadne dokazovanie, kto je múdrejší, žiadne pocity menejcennosti, či nespravodlivosti. A áno, aj toto im funguje.

4. 4 hodiny denne

Ak ste niekedy mali dohnať veľmi veľa učiva naraz, určite ste si všimli, že ste to stihli za podstatne kratší čas, ako vaši rovesníci v škole. Toto mohol byť základ pre ďalší vydarený experiment – 20 hodín týždenne, teda v priemere 4 hodiny denne. Fíni veria, že za tento čas sa študenti dokážu naučiť veľa vecí. A čuduj sa svete – funguje to. Fínski študenti majú najlepšie výsledky na svete v matematike a mnohých ďalších predmetoch.

5. Učiteľ ako vysnívané povolanie

Vo Fínsku sú učitelia vážení rovnako ako právnici, či najlepší doktori. V priemere len 1 z 10 uchádzačov dostane prácu učiteľa, takže je to pre nich ťažké, no vďaka tomu učia len tí najlepší.

6. Žiadne súperenie a testy

Toto môže byť celkom výzva – viete si predstaviť školu bez skúšok a štandardizovaných testov? Ako by ste prinútili študentov učiť sa? Nájdete ich vášeň a potom im poskytnete všetky možnosti, ako ju rozvíjať. Tak to funguje niekoľko rokov a s prvým testom sa fínski študenti stretnú až ako tínedžri.

7. Samostatnosť a vnútorná motivácia

Študenti vo fínsku nedostávajú všetky vedomosti ako na zlatom podnose. Sú motivovaní, aby premýšľali za seba a vedeli nájsť a porozumieť tomu, čo hľadajú. Dokonca sú podporovaní v tom, aby našli otázky, na ktoré nevie odpovedať ani učiteľ. V takom prípade spoločne hľadajú odpovede. Tomuto hovorím: „Škola hrou.“

8. Špeciálna pomoc

Až 30 % študentov dostane špeciálnu pomoc počas prvých 9 rokov štúdia. Školy sú pripravené pomôcť akýmkoľvek spôsobom študentovi, ktorý potrebuje extra starostlivosť.

9. Podpora profesionálneho rozvoja

Fínski učitelia sú podporovaní vo svojom profesionálnom rozvoji a majú dokonca platené 2 hodiny týždenne, ktoré tomu môžu venovať.

10. Škola ako cesta ku šťastiu

Podľa fínskeho školského systému je škola chápaná ako cesta ku šťastiu a vzdelaniu. Preto sa zbavili súťaživých aspektov a sústredili sa na hľadanie vášne.

To je pekné, ale čo to znamená pre nás?

Je fajn čítať o niečom, čo sa nám páči a snívať o tom. Pozrime sa ale na to, ako sa z toho môžeme poučiť a čo môžeme využiť v praxi.

1. Experimentujte

Môžeme mať predstavu, či niečo bude alebo nebude fungovať. Nikdy to však nebudeme vedieť, kým to nevyskúšame. A niekedy aj tie najbláznivejšie spôsoby sa môžu ukázať ako skratky k nášmu cieľu.

2. Strach vs. vášeň

Ľudí môžete motivovať strachom, hroziť a hodnotiť a áno, dá sa tým niečo dosiahnuť. Všimnite si však, koľko z 10 bodov vyššie bolo o vášni. V nej sa skrýva skutočná vnútorná motivácia.

3. Každý je zodpovedný za svoje šťastie

Tak voľný systém, ako je vo fínsku, dáva samozrejme viac možností tým, ktorí si chcú veci uľahčiť. Zároveň však učí študentov, že každý je zodpovedný za svoj život a za svoje šťastie. A to nikto neoklame. Áno, môžeme Fínom ticho závidieť, snívať o ich školskom systéme alebo sa sťažovať na ten náš. Máme však aj inú možnosť…

Môžeme zobrať zodpovednosť za svoje šťastie do vlastných rúk. Slovenský školský systém zrejme nepremeníme na ten fínsky zo dňa na deň. Možno ho na taký nezmeníme ani za 10 či 20 rokov. A možno ani nemusíme. Vždy máme totiž možnosť vytvoriť si svoje vlastné šťastie bez ohľadu na podmienky okolo nás. My sme sa rozhodli pomôcť tým, že ukážeme študentom, ako sa ľahšie a efektívnejšie učiť a ako si postupne vytvoriť svojím myslením a pozitívnym prístupom taký život, aký chcú – nech už je školský systém akýkoľvek. A tak sme vytvorili Školský motivačný diár 2018/2019. Veríme totiž, že zmena nemusí prísť zhora. My všetci môžeme spôsobiť a zapríčiniť zmenu, ktorú chceme vidieť v našich školách.

Zdroje:
https://lifehacks.io/facts-about-finland-education-system/
https://curiousmindmagazine.com/25-amazing-facts-about-the-finnish-educational-system/
http://www.strangerless.com/truth-finnish-education-system/

Motivácia
na každý deň

Pridaj sa k viac ako 18 000 nadšeným odberateľom, ktorí dostávajú každé ráno na svoj email jeden inšpirujúci obrázkový citát.

Pozrite si

spot_img

Autor

Michal Hrehuš
Podporujem ľudí v tom, aby robili to, čo milujú, boli bohatí a šťastní. Som autorom prvých motivačných kalendárov a spoluautor Motivačného diára. Založil som I Can Academy, stránku Myslím pozitívne - oficiálny blog Veselých vecí na Facebooku a Myšlienku dňa.

Zdieľať

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu