Ako môže učiteľ motivovať študenta? Chcela som sa dozvedieť o tom viac ako len čítaním článkov a tak som sa rozhodla urobiť interview s učiteľom strednej školy. Koho iného si vybrať na interview, ako môjho manžela – učiteľa. Je to svedomitý učiteľ a jeden z najobľúbenejších učiteľov na ich škole. On si jednoducho k študentom vždy nájde tú správnu cestu, ako im „prehovoriť do duše“. Ale nie spôsobom ako to možno bolo zaužívané – dohováraním, vyhrážkami a trestami. Ako to teda robí?
Čím dokážeš zaujať svojich študentov na hodinách, aby si z tvojich hodín čo najviac odniesli?
Snažím sa na hodinách preniesť teoretické vedomosti do praktického života. Príklady zo života sú najlepšou motiváciou pre študentov. Niekedy sa to však bez teórie nedá. Je dôležité, aby pochopili, že potrebujú k životu aj poznatky zo školy, aby ich vedeli v praxi využiť a boli v živote úspešní.
Je dôležitý vzťah učiteľa so študentom?
Určite áno. Vždy na začiatku školského roka po tom ako sa zoznámime, stanovím v triede určité pravidlá. Samozrejme je dôležité, aby sa počas roka dodržiavali. Dodržujem ich ja ako učiteľ a študenti tiež. Ale je to vždy len na študentovi, či je ochotný akceptovať tieto pravidlá.
Preto sa snažím s nimi o dôverný rozhovor a bližšie ich spoznať. Iba tak viem v nich nájsť potenciál a potom ich viem podporiť, aby ho naďalej rozvíjali.
Po akej dobe vieš študenta zhodnotiť?
Po 1-2 mesiacoch viem odhadnúť čo sa v študentovi skrýva. Ale počas štúdia sa menia. To čo sa teraz môže javiť pre nich ako nezvládnuteľné učivo o pár mesiacov či rokov sa to môže zmeniť. Nehodnotím u nich len dosiahnuté výsledky, ale aj snahu. Pretože, každý ma talent na niečo iné a na to sa treba zamerať. Aj slabšieho žiaka, pokiaľ vieš dobre motivovať môže dosiahnuť vynikajúce výsledky. Je to aj o jeho odhodlaní či chce svoje vedomosti a potenciál rozvíjať, aby bol lepším.
Dávaš im nejaké rady do budúcnosti?
Sú študenti, ktoré vedia čo chcú v živote robiť, akým smerom sa chcú uberať. Ale mám aj študentov, ktorí ani netušia čo ďalej po škole. Mnohí z nich sa podceňujú a vtedy sa snažím s nimi porozprávať a ukázať im, že majú aj na viac. Bola by škoda, aby nevyužili svoj schopnosti a premárnili tak šancu na lepší život.
Keď stretneš na ulici svojich študentov, zastavia sa a pozdravia či porozprávajú sa?
Väčšinou ma vždy pozdravia a niektorí sa aj zastavia a pochvália sa mi, ako sa im v živote darí. Vtedy mám z toho radosť, že čas, ktorý som im venoval, nebol nadarmo. Každého učiteľa poteší ak je jeho študent v živote úspešný.
Viem, že si vo vašej škole obľúbený učiteľ. Akým spôsobom sa ti podarilo získať takýto status?
Dôležitou vlastnosťou učiteľa je jeho ľudskosť a priateľský prístup. Vedieť im porozumieť, ale zároveň si udržať svoju autoritu. A ako som spomenul, veľmi sa mi osvedčilo stanoviť si na začiatku pravidlá, ktoré musia obe strany dodržiavať.
Ešte na záver by som dodal, že na to, aby sa im v živote darilo musia oni sami spoznať svoje schopnosti a pochopiť, kto v podstate sú ako ľudia. Potom môžu vyjsť do sveta a robiť to, na čo boli predurčení.
Treba mať cieľ, vyvinúť snahu na jeho dosiahnutie – o tom je motivácia.
„Priemerný učiteľ rozpráva. Dobrý učiteľ vysvetľuje. Výborný učiteľ ukazuje. Najlepší učiteľ inšpiruje.“ – Charles Farrar Browne