Ako vytvárať nové zvyky bez pevnej vôle

Nedávno som sa pýtal ľudí, aké predsavzatie si plánujú dať do nového roka. Veľmi často som dostal odpoveď: „Ja si predsavzatia nedávam, lebo nefungujú.“

Ako je možné, že niekomu fungujú, a niekomu nie. A čo vlastne nefunguje? Predovšetkým zabudnite na to, že predsavzatia nefungujú.

Predsavzatia fungujú, ak fungujete vy.

Teraz, keď píšem tento článok, je 8. januára a to je zhruba čas, kedy sa rozhoduje o tom, či vám predsavzatie vydrží alebo nie. Verte mi, s pevnou vôľou to nemá až tak veľa spoločného.

Predsavzatia väčšiny ľudí sú nejaké úspešné zvyky alebo návyky, ktoré si chcú vybudovať. Vyzerajú asi takto:

  • Budem chodiť 5-krát za týždeň do posilňovne.
  • Začnem zdravo jesť.
  • Pokúsim sa ísť do postele najneskôr o 22:00.
  • Každý deň sa naučím 5 anglických slovíčok.
  • Začnem chudnúť.

Keby som si dal predsavziatie, že budem 5-krát týždenne cvičiť, tiež by som to dlho nevydržal. Predstava cvičenia v posilňovni vo mne vyvoláva obraz namáhavej driny, bolesti svalov a strateného času, ktorý by som mohol využiť inak. Keď si to zhrnieme – nič pozitívne. V takomto prípade ste naozaj odkázaní na svoju pevnú či menej pevnú vôľu. A podľa toho budete úspešní alebo neúspešní.

Takto to robí väčšina ľudí a ako povedal Earl Nightingale, ktorého mnohí považujú za zakladateľa osobného rozvoja:

„Pozrite sa, čo robí väčšina ľudí a robte presný opak,
a zrejme už nikdy v živote neurobíte žiadnu chybu.“

Poďme na to teda presne opačne. 🙂

Naozaj vám ide o to, aby ste išli 5-krát týždenne do posilňovne, alebo je to viac o tom, že pri pohľade do zrkadla chcete mať dobrý pocit a chcete byť na seba hrdý?

Naozaj ide o to, aby ste jedli jedlá s vysokým obsahom živín a schudli 5 kg, alebo vám ide skôr o to, aby ste sa celý deň dobre cítili a mali dobrý pocit z toho, ako vyzeráte, keď si oblečiete krásne šaty?

Každé predsavzatie – lepšie povedané každý zvyk, ktorý si dávate ako predsavzatie, má nejaký dôvod. Existuje nejaký vyšší cieľ, prečo si chcete vybudovať práve tento zvyk.

  • Malo by to byť niečo, čo chcete – naozaj, od srdca;
  • Cieľ by mal byť napísaný v prítomnom čase;
  • Pomyslenie naň by vás malo naplniť pozitívnymi emóciami a radostným očakávaním;
  • A mal by byť pozitívne formulovaný.

Toto sú minimálne požiadavky. Vašou úlohou je teraz ten cieľ nájsť. Pýtajte sa „Prečo to chcem?“

A – „Chcem schudnúť 10 kg.“
Q – „Prečo to chcem?“
A – „Lebo som tlstá.“
(Nie je pozitívna formulácia! Iná odpoveď…)
A – „Lebo chcem byť chudá.“
Q – „Prečo to chcem?“
A – „Lebo sa chcem dobre cítiť, keď sa pozriem do zrkadla.“
(Tu sa začína formovať skutočný cieľ a to, prečo to skutočne chcete.)

Keď nájdete svoj skutočný cieľ, ktorý chcete od srdca, budú sa s ním spájať pozitívne emócie a radostné očakávanie. A potom…

Sústreďte sa na cieľ, nie na zvyk

Odrazu sa strácanie času a namáhavé cvičenie v posilňovni premení na najlepšie využitý čas v daný moment, ktorý ma posunie bližšie k vyššiemu sebavedomiu.

Chudnutie (s mierou) sa zmení na zaslúženú starostlivosť a dodávanie dostatočných živín svojmu telu, aby som bola krásna, atraktívna a aby som sa cítila dobre.

Učenie 5 anglických slovíčok denne bude aktivita, vďaka ktorej budem lepšie rozumieť tej kráske, ktorú som spoznal na dovolenke. 🙂 Určite ste počuli o niekom, kto sa rýchlo naučil cudzí jazyk potom, ako si našiel priateľa či priateľku z inej krajiny. Je to stále o tom istom. Už to nebolo len o zvyku, už to nebolo o učení. Bolo to o cieli – o nej alebo o ňom.

Čo vám pomôže viac ako pevná vôľa?

Koľko pevnej vôle potrebuje chlapec, ktorý si našiel priateľku z Anglicka, aby sa naučil perfektne anglicky? Pre neho bude záväzok učiť sa 5 slovíčok denne málo.

Akonáhle sa prestanete sústreďovať len na zvyk a zameriate sa na cieľ, nebudete potrebovať pevnú vôľu. Budete chcieť robiť a vybudovať si ten zvyk – to vaše predsavzatie. Už to nebude otázka pevnej vôle, ale jednoducho toho, či si na to každý deň spomeniete.

Keď som začal každé ráno cvičiť, mojím cieľom bolo – byť silnejší, príťažlivejší a páčiť sa sám sebe v zrkadle. Sústredil som sa na cieľ. No napriek tomu sa mi dlho nedarilo vytvoriť si z toho zvyk. Nebolo to kvôli slabej vôli alebo kvôli tomu, že by sa mi nechcelo. Chcelo sa mi, len som na to niekedy zabudol a spomenul som si až o tri dni neskôr.

Na to, aby ste si vytvorili nový zvyk, musíte danú činnosť vykonávať 30 dní za sebou bez toho, aby ste vynechali čo i len jeden deň. Inak idete odznova. (To nie je domnienka, ale vedecký fakt.)

Viac ako pevná vôľa vám preto poslúži nástenný kalendár, v ktorom si budete môcť odškrtnúť každý deň, keď svoj nový zvyk vykonáte. Dôležité je, aby ste mali celý mesiac (aspoň 30 dní) stále na očiach. Kalendár na počítači, v mobile alebo v diári nesplní túto funkciu tak dobre, ako nástenný kalendár. Odškrtnuté dni vám pripomenú, že pracujete na nejakom zvyku a keď budete vidieť niekoľko krížikov či kvačiek za sebou, samé vás to bude motivovať, aby ste pokračovali ďalej. V Motivačnom kalendári na rok 2013 som vytvoril špeciálnu sekciu, určenú práve na zapisovanie nových zvykov a ich odškrtávanie.

Na záver už len jedno odporúčanie:

V jednom momente pracujte vždy len na jednom zvyku!

Želám vám, aby ste mali také dobré ciele, že pevnú vôľu nebudete potrebovať.

Článok, ktorý vám objasní, ako si vytvoriť nový zvuk, nájdete tu: Ako si vytvoriť nový zvyk.

Napíšte do komentárov, ako sa vám darí dodržiavať novoročné predsavzatia a či vám v tom tento článok alebo kalendár, pomohli.

Motivácia
na každý deň

Pridaj sa k viac ako 18 000 nadšeným odberateľom, ktorí dostávajú každé ráno na svoj email jeden inšpirujúci obrázkový citát.

Autor

Michal Hrehuš
Podporujem ľudí v tom, aby robili to, čo milujú, boli bohatí a šťastní. Som autorom prvých motivačných kalendárov a spoluautor Motivačného diára. Založil som I Can Academy, stránku Myslím pozitívne - oficiálny blog Veselých vecí na Facebooku a Myšlienku dňa.

Zdieľať

16 KOMENTÁRE

  1. Čo si ja pamätám, keď som si dávala predsavzatia – taký bol trend – veľmi málo som ich splnila. Plnila som si sny a tie, ktoré ma zastihli po celý rok. Tie, ktorým som naozaj verila a chcela ich. Snov mám veľa, ale nemám určený časový horizont. Nechávam sa unášať silou svojho srdca. Sú dni keď nemám žiaden sen. Sú dni, keď sa cítim osamelá, smutná a unavená. Ale keď si spomeniem na moju mamičku a jej veľké srdce, ovládne ma jej sila a láska a ja si poviem:“ Si tu pre to, aby si robila radosť a rozdávala svetlo. Všetko sa ti vráti späť.“ Stačí trpezlivosť a otvorené srdce, aby sme to cítili a neočakávali. Upätý na jeden dar nevidíme dary, ktoré nám život prináša. A vo všetkom sa dá nájsť rozprávka. Každá ľudská bytosť má v sebe dar dobra. U niektorých ho síce musíme dolovať, ale ja dolujem rada.

  2. AKo sa mi dari plnit si predsavzatia? Neviem ci poznas knihu ,,Projekt stastia od Gretchen Rubin“ Tak podla nej som sa nechala pred 2 rokmi inspirovat a kazdy mesiac si robim tabulku kde si davam zelene a cervene body, ako som co za ten den splnila, uprimne hrabe mi z toho troska, lebo tam mam teraz asi 50 veci, co mam kazdy den spravit O:) … ale zase, nemam tam tazke veci vsetko, ale napr aj to dat si vlakninu rano, co znaci len dat si tabletku a zapit vodou…. darit sa mi skor dari ako nedari, lebo nerada pouzivam tu cervenu fixku, takze kvoli zelenej bodke a kvoli cielom sa mi to ako tak dari. Mam tam aj zaznacenu vizualizaciu cielov, co pekne nastartuje den 🙂
    S tým posledným bodom v článku mám práve problém 😀 venovať sa len jednému zvyku, príde mi to strašne málo, áno, jasne, rok ma 12 mesiacov, to je 12 zvykov za rok, 120 za 10 rokov, ale aj tak 🙂 ja som netrpezliva a narocna na seba, tak mi to pride malo.

  3. Super článok, vďaka za názor….roky som si predsavzatia nedávala, lebo som ich neplnila. A keď aj – časom odhodlanie vyprchalo a tiež to nebolo kvôli slabej vôli alebo kvôli tomu, že by sa mi nechcelo….ja som na to jednoducho zabudla. Zrejme som nemala ten VYŠŠÍ CIEĽ. Tento rok som ale začala ináč! Vďaka vášmu Motivačnému kalendáru si budujem nový zvyk…postupne, trpezlivo a s cieľom….tak uvidíme.
    Každopádne, ďakujem.

  4. no super, tak už len vymyslieť prečo sa učiť nemčinu, viem prečo, pretože chcem isť pracovať do Rakúska, ale ako z toho urobiť dobrý pocit 🙂 nemecky hovoriaceho priateľa nemám 🙂

    • Zuzana, chod po tej myslienke dalej. Preco chces ist do Rakuska pracovat? …potom dalsie Preco, az najdes to, co ti sposobuje dobry pocit.

  5. Plati to aj na zavislosti, ako je zavislot na cigaretach? Nechcem uplne prestat fajcit, lebo sa na to necitim, je to taka moja barlicka, predstava, ze nefajcim vobec ma vyvadza z rovnovahy..Chcem dosiahnut zvyk fajcit maximalne 5 cigariet denne, cielom je vacsi pocit slobody, a povazovala by som to za velky uspech. Viem, ze je to realne, aj sa snazim, a ked sa snazim tak sa to dari, ale niekedy sa proste pozabudnem. Ked tak teraz nad tym premyslam, tak neviem, ci je mozne dosiahnut vacsiu slobodu prostrednictvom obmedzenia..?

    • Anita, urcite sa to da aplikovat aj tu. Sama pises, ze ti to ide dobre, len na to obcas zabudnes. Zacni si to znacit do klaendara, ako to robim ja. 🙂

  6. Sú sny, ktoré nesúvisia s našim denným životom, ale idú ďalej do minulosti. Tieto sny akoby sa snžili vyliečiť starú ranu, zbaviť dušu skoršieho traumatického zážitku alebo pomôcť danej osobe nájsť zmysel svojho života integrovaním osobnej minulosti a to tým, že siju sama pripomenie a pochopí ju.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu