Stalo sa vám niekedy, že…?
…niekto sa vám predstavil a v momente, keď ste sa otočili, ste si povedali: „Och Bože! Ako sa volal?“ A potom ste sa snažili nevyzerať trápne, vyhýbali sa osloveniu a snažili sa nenápadne znova zistiť jeho či jej meno…?
…alebo ste sa chceli niečo nové naučiť: slovíčka v cudzom jazyku, diela autorov alebo nejaký princíp do školy či práce a stále vám to z tej hlavy akosi vyfučalo?
Dobrá správa pre vás:
Nie, nemáte zlú pamäť. Nie ste hlúpy, neschopný ani inak odsúdený na neúspech či posmech. Dôkazom je, že sú veci, ktoré si dobre pamätáte. Veľmi dobre!
Čo potrebujete spraviť, je zmeniť pohľad na prístup na to, čo sa chcete naučiť…
Potrebujete M.A.P.U.
Keď piráti chceli nájsť stratený poklad, potrebovali mapu k pokladu. Rovnako aj vy potrebujete MAPU, aby ste našli cestu k myšlienke, na ktorú sa snažíte spomenúť.
M.
Aj keď ste možno človek, ktorý si o sebe myslí, že nemá dobrú pamäť na mená (prosím, takejto oslabujúcej myšlienke už od teraz nevenujte pozornosť), určite sa vám stalo, že ste niekedy stretli niekoho, koho meno ste si zapamätali ihneď. Na prvú šupu! Len si na to spomeňte.
Prečo to bolo tak?
Možno sa vám tá osoba páčila. Bol vám sympatický. Priťahovala vás. Alebo to bol niekto pre vás dôležitý. Keď je M – Motivácia vysoká, rýchlo si zapamätáte čokoľvek, čo potrebujete.
Zodpovedzte si preto otázku: Prečo je toto pre mňa dôležité?
A nájdite skutočne dobrý dôvod.
A.
J. A. Komenský raz (a zrejme nie len raz) povedal:
„Povedz mi a ja zabudnem. Ukáž mi a zapamätám si. Nechaj ma konať a ja pochopím.“
Pochopenie v tomto zmysle je najvyšším prejavom poznania. Keď pochopíte, nemusíte si viac držať v hlave množstvo informácií naučených naspamäť. Preto, ak je to čo i len trochu možné, konajte! Zahrňte vo svojom učení A – Aplikáciu a Akciu.
Choďte a vyskúšajte si to. Vytvorte 5 alebo 10 viet s tým slovíčkom. Používajte to, čo ste zatiaľ teoreticky študovali. Alebo si to aspoň nakreslite na papier. V rozhovore s niekým novým ho alebo ju oslovte menom. Akákoľvek forma aplikácie sa počíta.
A – Aplikácia a Akcia vám pomôže zapamätať si rýchlejšie a na dlhšie.
P.
Prečo si väčšina ľudí nepamätá, čo jedla pred pár dňami?
Pretože jedenie máme zautomatizované Nemusíme veľmi vnímať, čo robíme. Jednoducho jeme, ale nedávame veľa pozornosti tomu, čo presne jeme.
Z rovnakého dôvodu si veľa ľudí nepamätá mená alebo aj učivo, ktoré preberali na hodine pred dvoma dňami.
Chýbalo im dostatočné P – Pozornosť.
Koľkokrát sa s niekým zoznamujeme, ale pri tom rozmýšľame, čo povieme ďalej alebo ako vyzeráme? Táto uniknutá pozornosť potom chýba a spôsobuje, že náš mozog vyhodnotí to meno či výklad učiteľa ako nedôležité = hodné zabudnutia.
Vyskúšajte to. Keď vám nabudúce bude niekto niečo vysvetľovať, počúvajte ho so zámerom, že si chcete dobre zapamätať, o čom rozpráva, aby ste sa to potom nemuseli znova krvopotne učiť.
U.
Predstavte si, že ste na prednáške alebo na hodine v škole. Kto z prítomných sa najviac sústredí a vníma, o čom to je a čo sa deje?
Ten, čo prednáša.
Vždy ten, kto danú vec učí.
Jeho motivácia je vysoká a jeho porozumenie pracuje na plné obrátky, aby svoju tému dokázal zrozumiteľne vysvetliť. Preto zaraďte do procesu učenia U – Učte.
Ak by ste vedeli že to, čo sa dnes naučíte, budete zautra vyučovať pred 150 ľuďmi, vaša myseľ by dostala jasnú správu: „Toto je pre mňa teraz dôležité. Dávaj pozor a dobre si zapamätaj, čo sa tu hovorí!“
Nezostávajte však len pri predstave. Skutočne to učte. Vysvetlite to rodičom, babke, spolubývajúcemu, psovi, plýšákovi… Nezáleží na publiku. Ide tu o váš zámer, s ktorým sa učíte.
Ak sa začnete učiť tak, aby ste to vedeli učiť ďalej (najlepšie ako viete), zapamätáte si omnoho viac než keby ste sa to učili len tak – lebo to treba na skúšku.
Ako si teda pamätať a učiť sa rýchlejšie?
Nasledujte M.A.P.U.:
M – zvýšte svoju Motiváciu. Keď máte dobrý dôvod, zapamätáte si to rýchlejšie.
A – Aplikujte to, čo sa učíte .Buďte pri tom kreatívni. Čo robíte, to lepšie pochopíte. A keď to pochopíte, nebudete to musieť vedieť naspamäť.
P – držte svoju Pozornosť tak, kde ste a na tom, čo robíte. Potom bude čas na zábavu, upratovanie, facebook, Instagram, správy…
U – Učte sa tak, aby ste to vedeli Učiť ďalej. Predstavte si, že to pôjdete vysvetľovať pred 150 ľudí. Alebo to vysvetlite svojmu psovi.
5. krok
Dokázať si zapamätať učivo je len jedna časť študentského života. Dôležité je tiež vedieť sa pozitívne naladiť, aj keď sa vám možno nechce, dokázať sa sústrediť a byť efektívny v prostredí plnom rušivých vplyvov, vedieť sa vyrovnať s pochybnosťami, stresom, objaviť, čo by ste chceli v živote robiť, stať sa sebavedomejším človekom a vedieť vyvažovať školské povinnosti a voľný čas.
Týmto témam sa venujeme v Školskom motivačnom diári 2021/2022. Je to jediný diár, o ktorom viem, ktorý pomáha študentom rozvíjať sa nielen rozumovo, ale hlavne osobnostne a učí ich veci, ktoré sú dôležité v živote, no nenaučia sa ich v škole. Veci ako sebavedomie, rozvíjanie vzťahov, zvládanie stresu, sebaláska a princípy úspechu a dosahovania cieľov.
Objednajte si tento jedinečný Školský diár tu a každý mesiac zlepšíte a posilníte niektorú dôležitú oblasť života.
Aplikujte M.A.P.U.
Keď sa vám nabudúce niekto nový predstaví, rozhodnite sa, že si jeho meno zapamätáte a aplikujte pri tom M.A.P.U.
Motivácia – Povedzte si, prečo je pre vás dôležité zapamätať si jeho/jej meno. Možno preto, aby ste si trénovali pamäť.
Akcia – Zopakujte jeho meno hneď späť a pri rozprávaní ho aspoň raz oslovte menom.
Pozornosť – Keď sa vám prestavuje, buďte mysľou tam s ním. Rozhovor sa nejako vyvinie aj bez toho, aby ste museli dopredu mať premyslené, o čom sa budete rozprávať.
Učte – Robte to tak, aby ste vedeli tento proces niekoho naučiť, keď sa ukáže, že vám pomohol. Rozumiete veci totiž až vtedy, keď ju dokážete vysvetliť niekomu inému.
Neustále sa zlepšujte. Objednajte si Školský motivačný diár, ktorý vám pomôže zlepšiť jednu dôležitú oblasť živote každý mesiac jednoduchým princípom ako je napríklad aj tento.
PS: Nabudúce vám poviem, ako sa sústrediť v dobe plnej vyrušení, pretože čím lepšie sa dokážete sústrediť, tým ľahšie sa viete niečo aj naučiť, tým efektívnejšie a rýchlejšie pracujete a tým máte viac času na seba, rodinu, zábavu… čokoľvek.
[…] (Ak ste nečítali 1. časť: Ako sa učiť rýchlejšie, kliknite sem.) […]
[…] (1. časť: Ako sa učiť rýchlejšie a pamätať si mená.)(2. časť: Ako sa sústrediť v dobe plnej vyrušení) […]